10 Temmuz 2007 Salı

Ez Kurmancim la Ez Kurdim...Niye Ayni Olsun

Ez Kurmancim'la Ez Kurdim ...Niye ayni Olsun.

Makale yazari: Hüseyin DEDESOY 09. Temmuz 2007 14:12:28:
Su yaziya cevaben:
Etnik Parsimony makale yazari: Mehmet Yýldýz Tarih, gün ve saat : 09. Temmuz 2007 11:07:08:

Sevgili M.Yildiz.öfkeni...Cigligini Duyuyorum, anliyorum. Sôze daha dolaysiz, bilinir ve resmi olan sôzcûk ve kavramlarla girersek Kûrtler ve Zazalar arasindaki Etnik farkin varligi veya yoklugu uzn sûredir tarti$ildi ve halada tarti$ilacaga benziyor.Ama bir$ey istensede istenmesede, Resmi dû$ûnce ve askeri mantigi kirdi, kabul gôrdû. Evet ZAZALAR KÛRT DEGILDIR.
Peki Kürtler Kimdir, Zazalar Kimdir.Her$eyi Tûrkce dili ve o dilin mantigiyla anlamaya, kavramlari aciklamaya kalki$irsak asil o zaman neyi nasil anliyacagimizi ve anlatacagimizi kari$tiririz.
Hani $u me$ur Dûnyanin ke$fi yolculugunda gemisi batan ve yanliz kalip adaya dû$en bir beyaz adamin hikayesi varya. Orda Gôrdûgû, kar$ila$tigi her$eye kendisi isim veriyor ve isim buluyor. Bir sûre sonra adada bir yerliyle kar$ila$iyor ve ona kendi dilinden bir$eyler ôgretmeye ba$liyor. Ama once ona bir isim veriyor. Kendini kendi ismiyle tani$tiriyor ve "seninde adin bundan sonra Cuma-Vandrodi-olacak" diyor. Cûnkû Cuma gûnû onunla kar$ila$iyor. O yerli adam kendiside asil ismini unutup kendisini artik Cuma olarak kabul ediyor ve tani$tiriyor.
I$te diyerlerin bize verdigi isim ve adlandirmadan cok bizim kendimizi nasil adlandirdigimiz cok daha ônemli ve gercekci.
Birde bir toplumun etnik adlandirmasini ve etnolojik yapisini anlayip tanimlamak Gûnûn Siyasi ihtiyaclarina gôre degil o toplumun tarihi ya$am ve ali$kanliklarina gôre, gelenek ve gûnlûk ya$amdaki ilke ve davrani$larina gôre, olay ve olgular kar$isindaki takindigi refleks ve tavirlarina gôre...vs , tûm bu olgu ve olaylarin bile$imiyle daha iyi anliya bilir ve adlandira biliriz.
Tûrkce Aciklamasiyla Kûrtler diyince icine Zazasida girer, Soranida girer, Goranida girer. O zaten Kûrdû zar-zor anliyor ve kabullenmeye cali$iyor...
Kûrtler Kûrt diyince ne anliyorlar. Onlarda kendi tariflerini ve isimlerini Tûrklerde ôgrendiklerinde Aynen onlar gibi isimlendirmi$ olurlar; "...hepimiz Kûrdûz...o kadar."
Ama O toplumun kendi, kendini tarifinde onlarca kimlik birden ortaya cikar.
$afi-Mûslûman Kûrt,Zaza kendine "Ez Kûrdim û, Ma Zaza muslimanim..." Diyerini "..Ev Kizilba$e..., Yezidiye...û...Hiristiyane Keldaniye...Gavure, Ejnebiye... Ermeniye./ Arabe ...Tirke..Muslimane."
Yine Tûrkcede Alevi-Kûrt diye tanimlananlar: Kendilerini "Ma Kirmancim, Ez Kurmancim, elevime..." Diyerinide " Ev Kire, ev Kuruye, Safiye...Tirke, Macire..."
Sevgili dostum.Bence tûm mesele kim kendini nasil ve hangi kiriterler, kavramlarla tanimladigina bagli. Elbetteki Ba$kasida seni tanimliyiyacaktir...her tanimin bir kûltûrel yada siyasi arka pilani vardir.
I$kal eden, Di$arda gelen, Beyaz adamin seni adlandirmasiylami kendimizi tanimliyacagiz yoksa annemizin, babamizin vede dedelerimizin kendilerini nasil adlandirdiklariylami taninacagiz.?
Millet olma, Devlet kurma, Ulusla$ma hikayelerida Gûnun Politik ihtiyaclaridir. Eger niyet ôyleyse, Orda kîriterlerin degi$e bilir.
Haydarlar ûclûsû, yada Seyfiler-Pamukcular giri$imi veya Bucaklar-Agarlar takimi,...Daha saymak istemedigim bircok "Cuma"la$anlarda bu i$in uzantilaridir.
Selam ve SevgilerimleHûseyin DEDESOY

Hiç yorum yok: